עו”ד רונן אורן מסביר על חקירת מע”מ

June 12 2016Cfao

עו”ד רונן אורן – מידע שימושי על חקירת מע”מ

עו”ד רונן אורן ממשרד עורכי הדין רונן אורן ושות’, המתמחה בתחום המיסים (פלילי ואזרחי כאחד ) ובתחומים עסקיים של מיזוגים והבראת חברות, מסביר כמה דברים חשובים בנושא חקירת מע”מ

בנוסף, משרדו של עו”ד רונן אורן מתמחה במתן שרותי נוטריון, תרגומים נוטריונים, יפויי כוח נוטריונים, אימות חתימה, אישור נוטריון, אימות הסכם ממון, אימות צוואות ואפוסטיל ועוד. למשרד צוות ותיק ומיומן המעניק במקצועיות ונאמנות את השירות הטוב ביתר ללקוחותיו תוך שימת דגש רב על רמת שירות גבוהה אישית ומצוינות.

חקירת מע"מ כתבה של עו"ד רונן אורן

מה זה חקירת מע”מ

ככלל, יש חשיבות עליונה לניהול עסק בהתאם להוראות החוק ולדיווחים מהימנים המוגשים במועד לרשויות המס. כאשר מתקיימת חקירת מע”מ, על פי רוב נמצאות חריגות כאלה ואחרות, גם אם קטנות וכאלה שנעשו בתום לב. יחד עם זאת, בעל עסק אשר מנהל את עסקיו בהתאם לחוק אינו צריך לחשוש משום שדברים אלה נלקחים בחשבון. אם לא נמצאו עבירות חריגות וכאלה שנעשו במזיד, אין סיבה לחשוש מחקירת מע”מ.

חקירות של מע”מ בבתי עסק מתבצעות על ידי חוקרי מע”מ באופן יזום, בהתאם לתכנית עבודה שמבוססת על מחקרים ומודיעין שיש לחוקרי מע”מ על בתי עסק מסוימים, ובהתאם לתחומי העיסוק עליהם מבקשות רשויות המס לשים דגש. הבדיקה בבית העסק היא אקראית ואינה זהה בכל פעם. בשנת 2004, לדוגמה, חוקרי מע”מ שמו דגש על בתי עסק שעוסקים בשיווק וייצור אבן ושיש. החקירות התבצעו באופן מסודר, באמצעות צוותים רבים שהוכשרו לכך ועבדו באופן מתואם – הצלבת מידע, בדיקת חשבוניות של בית העסק והתאמה לתשלומים לספקים ולעסקים אחרים וכדומה.

רונן אורן. עו"ד רונן אורן

לא כל עסק “זוכה” לביקור של חוקרי מע”מ. ככל שמתעורר החשד כי העסק פועל באופן חריג מהמקובל בענף, יש סיכוי שתתבצע חקירת מע”מ לבית העסק. אם למשל דיווחי העסק על רווחיו אינם תואמים את הממוצע הקיים בענף או את היקפי העסקאות של עסקים דומים, הדבר מהווה נורת אזהרה וקיים סיכוי שיתחיל מעקב אחרי בית העסק.

ביקורת של מע”מ בתוך בית העסק

במקרה של ביקורת מע”מ בעסק, חשוב לשמור על קור רוח, לנהוג באופן רגוע ולא להתפתות לעצבנות מעוררת חשד. יש לשתף פעולה עם החוקרים, להציג את המסמכים המבוקשים ולענות בפירוט על כל השאלות שיציגו החוקרים.

החוקרים, סביר להניח, יבקשו לראות ספרי חשבונות, הזמנות מספקים, קופה, חשבוניות וכדומה. עליכם להציג להם את כל המסמכים שתתבקשו מבלי לנסות להסתיר דבר. ענו באופן מדויק ומפורט על כל שאלה שתישאלו. אם אינכם בטוחים בתשובתכם או שאינכם זוכרים – אל תשקרו. אמרו כי אינכם בטוחים בתשובה וזקוקים לזמן על מנת לבדוק את הנושא. על פי רוב, אם לא נתגלו ממצאים חריגים, יוגש דו”ח לסיכום החקירה עם פירוט הממצאים. אם אין ממצאים, התיק ייסגר בלא כלום. אם נמצאו חריגות ייתכן ויהיה צורך בחקירה נוספת, מעמיקה יותר, ובעל העסק צפוי להיות מוזמן לחקירת מע”מ במשרדי רשויות המס. אם אין צורך בחקירה נוספת, בדרך כלל הסיפור יסתיים בקנס, בהתאם לגודל החריגות.

רונן אורן . כתבה על חקירת מע"מ. עורך דין רונן אורן

חקירת מע”מ במשרדי רשויות המס

אם הוזמנתם לחקירת מע”מ במשרדי רשות המיסים עליכם להתנהג באופן הולם ולהציג את הדברים כהווייתם, מבלי לנסות לייפות את התמונה, כדי שלא להסתבך בהאשמות שאין בהן צורך.

התייחסו לחקירה ברצינות הנדרשת – הימנעו מציניות שאין לה מקום וענו על השאלות ברצינות ובפירוט.

בשום מקרה אין לשקר – אפשר לשקול להשתמש בזכות השתיקה במידה ואינכם מעוניינים לענות.

הציגו גרסה אחת סדורה ואחידה של הדברים ואל תספקו מידע מבלי שנשאלתם לגביו. מידע מפורט מידי עלול לשמש כנגדכם ולהיות קצה חוט שיכול להביא להרחבת החקירה מבלי שהתכוונתם לכך כלל.

אל תשתפו אחרים בדבר החקירה, כולל בני משפחה וחברים קרובים. נכון יותר לשמור על דיסקרטיות משום שרשויות המס רשאיות לגבות עדויות מכל אדם, לרבות הקרובים לכם ביותר.

שיבוש הליכי חקירה

הסתרת ראיות או מסמכים, מחיקת קבצים והעלמה או שינוי של ספרי חשבונות מהווים שיבוש הליכי חקירה ועלולים להסתיים בכתב אישום פלילי ואף במאסר. כמו כן, תיאום גרסאות עם שותפים עסקיים, לקוחות וספקים נחשבים גם כן לשיבוש הליכי חקירה. הימנעו מכך כדי שלא להיקלע למצבים לא נעימים.

זכויות הנחקר

בראש ובראשונה זכרו כי זו זכותכם לדעתם במה אתם נאשמים ובגין איזו עבירה אתם נחקרים, וחובתו של החוקר לומר זאת בבירור. כמו כן, לנחקר עומדת הזכות לבקש כי בזמן החקירה יהיה נוכח עורך דינו. מומלץ ליצור קשר מידי עם עורך הדין, ברגע שזומנתם לחקירה, בין אם טלפונית ובין אם בכתב.

גם במקרה של מעצר, זכותו של הנחקר לבקש באופן מידי נוכחות עורך דין. עורך דין מומחה בעבירות כלכליות ועבירות מס יסייע לנחקר להתנהל באופן הולם מול רשויות המס בחקירת מע”מ ולעמוד על כל זכויותיו המגיעות לו כחוק. עורך דין מומחה בעבירות מס מעניק ייצוג לנחקרים בדיונים ובחקירות, הן מול רשות המיסים והן בבית המשפט במקרה הצורך.

#חקירת מע"מ
#עו"ד רונן אורן
Share: